Komisja wszczęła dziś formalne postępowanie w celu oceny, czy Temu mogło naruszyć akt o usługach cyfrowych w obszarach związanych ze sprzedażą nielegalnych produktów, potencjalnie uzależniającą konstrukcją usługi, systemami wykorzystywanymi do rekomendowania użytkownikom zakupów, a także dostępem do danych dla naukowców.
Dzisiejsza decyzja jest następstwem wstępnych analiz sprawozdania z oceny ryzyka przedstawionego przez Temu pod koniec września 2024 r., odpowiedzi na formalne wnioski Komisji o udzielenie informacji z 28 czerwca 2024 r. i 11 października 2024 r., a także informacji udostępnionych przez osoby trzecie. Komisja oparła się również na informacjach udostępnianych za pośrednictwem mechanizmu współpracy z organami krajowymi w ramach Europejskiej Rady Koordynatorów ds. Usług Cyfrowych, w szczególności z irlandzkim koordynatorem ds. usług cyfrowych.
Ściślej rzecz ujmując, dochodzenie skupi się na następujących obszarach:
Temu groziłaby odpowiedzialność na mocy aktu o usługach cyfrowych, gdyby podejrzenia Komisji okazały się słuszne, ponieważ niedociągnięcia te stanowiłyby naruszenie art. 27, 34, 35, 38 i 40 aktu o usługach cyfrowych. Komisja przeprowadzi teraz w trybie priorytetowym szczegółowe dochodzenie. Wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o wyniku.
Kolejne kroki
Po formalnym wszczęciu postępowania Komisja będzie nadal gromadzić dowody, na przykład wysyłając do Temu lub osób trzecich dodatkowe wnioski o udzielenie informacji lub prowadząc działania monitorujące lub rozmowy.
Wszczęcie formalnego postępowania upoważnia Komisję do podjęcia dalszych kroków w zakresie egzekwowania przepisów, w tym do przyjęcia decyzji stwierdzającej niezgodność z przepisami. Komisja jest również uprawniona do zaakceptowania zobowiązań podjętych przez Temu w celu rozwiązania kwestii będących przedmiotem postępowania.
Akt o usługach cyfrowych nie określa żadnego prawnego terminu zakończenia formalnego postępowania. Czas trwania szczegółowego dochodzenia zależy od kilku czynników, w tym złożoności sprawy, zakresu, w jakim dane przedsiębiorstwo współpracuje z Komisją, oraz wykonywania prawa do obrony.
Ponadto wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o jego wyniku ani o żadnym innym postępowaniu, które Komisja może podjąć na podstawie innych artykułów aktu o usługach cyfrowych.
Podobnie nie wyklucza to żadnych przyszłych działań w zakresie egzekwowania prawa, które mogą zostać podjęte przez krajowe organy ochrony konsumentów w ramach sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów (CPC) w odniesieniu do wypełniania przez Temu obowiązków wynikających z unijnego prawa konsumenckiego. Komisja będzie kontynuować wysiłki na rzecz współpracy z organami krajowymi przy egzekwowaniu aktu o usługach cyfrowych, w tym za pośrednictwem specjalnej grupy roboczej ds. konsumentów i internetowych platform handlowych Europejskiej Rady Koordynatorów ds. Usług Cyfrowych.
Podobnie wszczęcie formalnego postępowania nie wyklucza działań i decyzji, które mogą być podejmowane przez organy nadzoru rynku na podstawie dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów od dnia 13 grudnia 2024 r.).
Kontekst
Temu został wyznaczony jako bardzo duża platforma internetowa 31 maja 2024 r. na mocy unijnego aktu o usługach cyfrowych, po tym jak zadeklarował, że ma ponad 45 mln aktywnych użytkowników miesięcznie w UE. W ciągu czterech miesięcy od wyznaczenia Temu musiało spełnić najbardziej rygorystyczne obowiązki mające zastosowanie do bardzo dużych platform internetowych, jak określono w akcie o usługach cyfrowych. Obejmują one obowiązek należytej oceny i ograniczenia wszelkiego ryzyka systemowego wynikającego z jej usług. Temu ostatnio zadeklarowało 92 miliony użytkowników miesięcznie we wrześniu 2024 r.
Aby uzyskać więcej informacji
Tekst na tej stronie jest tłumaczeniem maszynowym. Powrót do języka oryginału. Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za jakość i dokładność tego tłumaczenia maszynowego. Ważne informacje o tłumaczeniu maszynowym
Źródło: Komunikat prasowy Komisji Europejskiej z dnia 31 października 2024 r.